yonda! yonda!

Alt om japansk litteratur i Norge

Yondapodden er på nett!

Jeg og meg, men ikke selvbiografi? Om den japanske jeg-litteraturen Yondapodden

Jeg-litteraturen (shi-shosetsu) har dominert store deler japansk moderne litteratur, men hva er den? Finnes den i det hele tatt? Og er Karl Ove Knausgård egentlig en jeg-forfatter? Med professor Reiko Abe Auestad og oversettere Ika Kaminka og Magne Tørring. Produsert med støtte av Stiftelsen Fritt ord og Chunichi-Inadomi-fondet. Liker du det du hører? Vipps gjerne en slant: 601181    
  1. Jeg og meg, men ikke selvbiografi? Om den japanske jeg-litteraturen
  2. Tidsskrifter, forlag og litteraturpriser
  3. Murakami, katter, stil og historie

Etter en utilsiktet tjuvstart med autogenerert post i går 😅, tar vi den offisielle åpningen nå: Yonda! Yonda! har sin egen podkast, hvor du kan få høre alt du ikke visste du ville vite om japansk litteratur i Norge! Vi begynner med forfatteren som for veldig mange er det første møtet med japansk litteratur: Haruki Murakami. Murakami er ute med essayet «Å forlate en katt – hva jeg snakker om når jeg snakker om far», og vi – altså professor Reiko Abe Auestad og oversettere Ika Kaminka og Magne Tørring – snakker både om denne boka og om forfatterskapet generelt. Hvordan klarer han i løpet av 64 små sider å si mer om sitt forhold til historien og sin egen bakgrunn enn han har gjort i hele resten av sitt forfatterskap? Hva er det egentlig som definerer Murakamis umiskjennelige stil? Og hvordan har det seg at selve kjernen i dette allerede korte essayet har blitt kuttet ut i den engelske oversettelsen? Dette og mye mer får du høre i denne episoden.

Snart kan du finne den på Spotify og Itunes også.

Yondapodden er produsert med støtte fra Stiftelsen Fritt ord og Chunichi-Inadomi-fondet.

Yonda! Yonda!s medlemmer (f.v): professor Reiko Abe Auestad og oversettere Ika Kaminka og Magne Tørring

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den oktober 2, 2020 av i Podkast med stikkord , , , .

Y!Y! på Instagram

Ingen Instragram-bilder ble funnet.

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.