yonda! yonda!

Alt om japansk litteratur i Norge

Ny episode av Yondapodden!

Hva betyr det at nesten all skjønnlitteratur skrives for tidsskrifter? Gjelder «én forfatter – ett forlag», eller er det full promiskuitet som gjelder? Hvilken litteraturpris var det Haruki Murakami aldri vant (og sikkert er litt sur for)? Dette og mye mer i dagens episode.

Forfattere som nevnes i dagens episode: Haruki Murakami, Mieko Kawakami, Hiromi Ito, Hiromi Kawakami, Yasunari Kawabata, Osamu Dazai m.fl.

Med oversettere Ika Kaminka og Magne Tørring.

Yondapodden er produsert med støtte av Stiftelsen Fritt ord og Chunichi-Inadomi-fondet.

Liker du det du hører? Vipps gjerne en slant: 601181

Jeg og meg, men ikke selvbiografi? Om den japanske jeg-litteraturen Yondapodden

Jeg-litteraturen (shi-shosetsu) har dominert store deler japansk moderne litteratur, men hva er den? Finnes den i det hele tatt? Og er Karl Ove Knausgård egentlig en jeg-forfatter? Med professor Reiko Abe Auestad og oversettere Ika Kaminka og Magne Tørring. Produsert med støtte av Stiftelsen Fritt ord og Chunichi-Inadomi-fondet. Liker du det du hører? Vipps gjerne en slant: 601181    
  1. Jeg og meg, men ikke selvbiografi? Om den japanske jeg-litteraturen
  2. Tidsskrifter, forlag og litteraturpriser
  3. Murakami, katter, stil og historie

Legg igjen en kommentar

Y!Y! på Instagram

Ingen Instragram-bilder ble funnet.

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.